Deel 3

Hart meditatie 




Breng je aandacht naar het middelpunt van je hooft

Daarna ga je met je aandacht naar je stuit

Maak met liefde je aarde verbinding

Houd een deel van je aandacht in je aarding

Een ander deel van je aandacht breng je naar je ademhaling

Neem je tijd om rustig je adem te verdiepen

Adem tot in je tenen

Leg een hand op je hart

Een groot deel van je aandacht breng je nu naar je hart

Je hart is een zintuig

Je hart is het midden van je lichaam

Je hart is het huis van je ziel

Je hart zou een goed centrum van bewust zijn kunnen 
vormen

wanneer je  jouw leven vorm wilt geven vanuit Liefde






Adem naar je hart

Ervaar je daar verdriet

dan heb je je aandacht in je hart chakra

Dat gedeelte van je hart 
is de plaats waar alle herinneringen
van liefde zijn opgeslagen
evenzo ook alle herinneringen aan liefdeloosheid
van de keren dat je werd afgewezen
herinneringen aan hartepijn

Deze herinneringen zitten aan de voorkant

Het huis van je ziel,
dit wordt ook wel je grote hart genoemd

zit aan de achterkant

Dit kun je op twee manieren bereiken

Je kunt om je verdriet heen

Naar de mooie ruimte die er achter ligt

Of je kunt de achter ingang nemen

Hiervoor ga je met je aandacht naar je ruggengraat

daar ter hoogte van je hart  zit je grote hart

aan de binnenkant van je ruggengraat 

je Grote Hart,

je navelstreng met God.



Die plek is te herkennen aan een gevoel van welbehagen

Daar is oneindig onvoorwaardelijke liefde

Als kleuren kun je helder wit of roze zien

Blijf zolang als je wilt

En ga zo vaak als maar kunt naar deze  ruimte






Ervaar je pijn in Hart bij deze oefening ?
Bij de inleiding staat informatie en een oefening voor verwerking van emoties
De pijn komt niet echt door deze oefening
De pijn zat er waarschijnlijk al veel langer
Het is door de aandacht die je nu richt op je Hart
Dat deze pijn weer voelbaar wordt
Verborgen pijnen saboteren altijd !!!
Waarom onnodige ballast meezeulen ?
In liefdevolle zachte aanwezigheid bij jezelf
Smelt je harnas
Brokkelt je muur af
En je pure Zelf komt tevoorschijn






Het was met het oefenen van het Grote Hart
Dat het bos voor mij ging leven
De alerte aanwezigheid die vanzelf ontstond wanneer ik alleen was in het bos
Maakte dat ik de bezieling van de natuur kon ervaren
Ik hoorde de roep van een boom
Ik kon hem in mijn dromen al zien
Ik kon voelen welke richting ik op moest lopen
Het lukte niet in één keer
Maar ik vond hem !!
Het werd mijn boomvriend
Mijn beste maatje
Als technisch opgeleid wilde ik het graag snappen
hoe kan het
hoe werkt het
ik vond de antwoorden in het boek :
“Het Hart als zintuig “ van Stephen Harrod Buhner
De eerste helft van het boek is de technische uitleg
over oscillatoren, zenders en ontvangers
over fijne afstemming en frequenties
Als Radio Officier kon ik dit snappen
De alertheid die ik had in het bos maakte,
dat terwijl ik mijn aandacht en bewustzijn concentreerde in mijn hart
Ik gelijktijdig goed luisterde, keek en voelde
Hierdoor koppelde ik mijn zintuigen aan mijn hart
Mijn hoofd werd vanzelf rustig
Mijn hersencellen vertaalde de zintuiglijke waarnemingen
En het leek helemaal vanzelf te gaan !!!

Als aanvulling van oefening 3 nodig ik je uit je zintuigen te verbinden met je Hart
Voelen  - je handen zijn een verlengstuk van je hart
met aandacht in je vingers worden ze steeds gevoeliger 
Oren - luister met je hart
Ogen - kijk met je hart
Smaak - proef, in de natuur kun je bv een blaadje in mond stoppen
en proef dan met heeel je hart
Alles via je Hart







een klein citaat uit het boek “Het Hart als zintuig “ van Stephen Harrod Buhner
blz 111 Entrainment van hart en hersenen

Wanneer entrainment van hart en hersenen optreedt, neemt de koppeling tussen de hersenen en het lichaam toe. Daarentegen leidt het lokaliseren van het bewustzijn in de hersenen tot een toenemende ontkoppeling tussen de hersenen en het lichaam. Wanneer we overgaan naar op het hart gerichte cognitie, neemt de mentale dialoog af.


hier zag ik het geschreven : "de mentale dialoog neemt af"
of in mijn woorden : "  het wordt  rustig in je hooft !! " 





By learning to locate
Consciousness in the heart,
We can begin to know the world...
Mineral, plant, animal, and human...
In a way that is long forgotten,
But most natural to us. 


Stephen Harrod Buhner




Geen opmerkingen: